Siden 2010 har Oslomarka FiskeAdministrasjon (OFA) holdt utsettingstallene sine for seg selv. Fra full åpenhet om hva slags fisk som ble satt hvor, bestemte styret at opplysningene skulle unndras offentligheten på samme tid som årboka «Fiske i Oslomarka» ble historie. Etter utallige resultatløse henvendelser med oppfordring om å fortelle oss fiskere og andre interesserte hva som settes hvor, har jeg sett meg så lei på hemmelighetskremmeriet at jeg i går formiddag meldte OFA inn til Klagenemda for Miljøinformasjon for brudd på Miljøinformasjonsloven. Her er anmeldelsen:

Klage på tilbakehold av informasjon fiskeutsettinger

Oslomarkas Fiske Administrasjon, Sørkedalen 914, 0758 Oslo har ansvaret for fiskeutsettinger i Oslomarka på vegne av grunneierne, hovedsakelig Løvenskiold –Vækerøe og Oslo og Akershus kommune. Årlig setter OFA ut titusener av ørretunger og noe eldre fisk. De har også ansvaret for utsettinger av laks og sjø-ørret i Akerelva. Produksjonen av fisk foregår på bedriftens eget klekkeri/settefiskanlegg i Sørkedalen, et anlegg som nylig er oppgradert.

Fiskeutsettinger er omdiskutert. Myndighetenes lange forvaltningslinjer peker i retning av at fiskeutsettinger skal skal reduseres til et minimum. OFA har valgt å gå motsatt vei. De siste årene er det blitt satt mer fisk enn på lenge, en praksis som vil bli videreført hvis den ansvarlige i bedriften får det som han vil.  Vi er mange som er svært skeptiske til OFAs utsettingspraksis, både i et langsiktig forvaltningsperspektiv, men også fordi vi som sportsfiskere opplever det ene vannet etter det andre  dominert av store antall settefisk som på sikt vil forringe næringstilgangen og kvailteten på fisken.

Fram til 2010 ble bedriftens utsettingstall for hvert vann offentliggjort i årboka ”Fiske i Oslomarka”. Publikasjonen og utsettingstallene forsvant da styret i OFA bestemte å bruke hjemmeside og facebook som informasjonskanaler. Nå offentliggjøres kun det totale antallet fisk som bedriften produserer og setter ut.

Som en del av forarbeidet til ei bok om ørretens Norgeshistorie henvendte jeg meg høsten 2013 til OFA for å få innblikk i utsettingene som var foretatt etter at de ble trukket vekk fra offentlighetens lys. Den påfølgende mailkorrespondansen endte med et svar hvor det bl.a. ble konkludert med:

“… Vi mener å ha gode rutiner for innhenting og vurdering av grunnlaget for utsettingene som er basert på lokalkunnskap og sentrale diskusjoner og analyser.  Å legge ut data for alle utsettingene ønsker vi ikke da vi verken har kapasitet til å svare på alle mulige henvendelser som vi vet vil komme, i tillegg til at det er en stor jobb å samle alle dataene …»

Etter å ha satt meg inn i lovteksten til Miljølinformasjonsloven og ved flere anledninger gjennom årets sesong i marka opplevde det ene vannet etter det andre fullstendig overbefolket med småørret grunnet hysteriske fiskeutsettinger, sendt jeg 18. oktober d.å. dette brevet til styret i OFA:

 Klage på vedtaket om forespørsel om fiskeutsettinger

Vinteren 2014 gjorde jeg en henvendelse med forespørsel om å få innsyn i antall og størrelse på fisk satt ut i hvert enkelt OFA-vann, a la oversiktene som ble offentliggjort i årboka i perioden 1991 til 2009. Forespørselen ble avvist.

Slik jeg ser det har jeg rett til å få utlevert den informasjonen jeg etterspør. Lov om rett til miljøinformasjon og deltakelse i offentlige beslutningsprosesser av betydning for miljøet (miljøinformasjonsloven) stiller særlige krav til åpenhet både fra privat og offentlig virksomhet når det gjelder opplysninger som har betydning for miljøet.

«Denne loven har til formål å sikre allmennheten tilgang til miljøinformasjon og derved gjøre det lettere for den enkelte å bidra til vern av miljøet, å verne seg selv mot helse- og miljøskade og å påvirke offentlige og private beslutningstakere i miljøspørsmål. Loven skal også fremme allmennhetens mulighet til å delta i offentlige beslutningsprosesser av betydning for miljøet”

 Enhver har rett til miljøinformasjon fra virksomhet nevnt i § 5 annet ledd om forhold ved virksomheten, herunder dens innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre en ikke ubetydelig påvirkning på miljøet.

Jeg kan ikke se at denne saken ble vurdert etter miljøinformasjonsloven da jeg henvendte meg til dere sist gang, og jeg ber dere herved om å gjøre dette. Jeg minner om svarfristen i § 18.6 , som er innen ti dager. Jeg ber om at svaret er skriftligHvis dere opprettholder avslaget eller ikke svarer innen tidsfristen, vil saken bli oversendt til Klagenemnda for miljøinformasjon

Oslo 18.10.2016

Lars Nilssen

Fristen er utløpt. Jeg har ikke hørt et pip. Nå er det opp til  Klagenemda for Miljøinformasjon å avgjøre om OFA kan fortsette sin stumme praksis

 

 

 

 

 

 

 

Stikkord: , , , , , , , ,